17 Aralık 2007 Pazartesi

EĞİTİM VE ÖĞRETİM SİSTEMİMİZİN KURTULUŞ NOKTASI: KİŞİYE ÖZGÜ EĞİTİM MODELİ


“Yeteri kadar eğitime sahip olmalısın ki, etrafındaki insanları gereğinden fazla büyük görmeyesin; fakat bilge olacak kadar da eğitim görmüş olmalısı ki, onları küçük görmeyesin.”

M.L. Boren




Öğrenme stilleri de tıpkı parmak izi gibi kişiye özgüdür. Kişiye özgü öğretim Modeli, her ne kadar batılı ülkelerin gerisinde kalsakta ülkemizde de hızla yaygınlaşıyor. Modelin okullarda şiddeti ve ders tekrarını azaltacağı belirtiliyor. Öğrenme tarzları ne kadar iyi bilinirse öğrencilerin başarılı öğrenim tecrübesi kazanmasına o kadar yardım edebiliriz. Peki nedir bu model?

1.Modelin uygulanması için önce ilköğretim 6. sınıftan itibaren bütün müfredatın gen haritası çıkarılıyor.

2.Sonraki adımda öğrencilere kişisel öğrenme stili testi yapılıyor. Her insanın parmak izi nasıl farklı, kendine has ise, öğrenmesinin de farklı olduğundan hareketle nasıl öğreneceği öğrenciye aktarılıyor. Böylece daha kısa sürede, verimli öğrenmesi hedefleniyor.

Kişiye Özgü Öğretim Modelini daha iyi vurgulamak için öğrenme stilinin nasıl belirlendiği üzerine değinelim.(Kolay anlaşılabilir olması açısından madde madde sıraladım.)

o Herkesin kendine has bir öğrenme stili vardır. Her yiğidin bir yoğurt yiyişi olduğu gibi öğrenci enformasyonu farklı şekillerde öğrenir.
o Bir öğrenme stili diğerinden kötü değildir.Yalnız kişiye özgü olduğu için değişkenlik gösterebilir. (Örn: Sınıfta dersi öğrenemeyen çocuk için kabin sistemli tek öğrenci uygulamasında başarılı olması gibi)
o Bu modelde amaç, kişilerin öğrenmne tarzlarındaki farklılıkları keşfedip, öğrenciyi derslerden soğutmadan diğer bir tabirle sınıfta 3-5 çalışkan öğrenci uğruna feda etmeden her öğrenciyi kazanmak. (Kişiye özgü çalışma modeli, hiç kimseyi mağdur etmez!) Kişiye göre öğretim modelini bireye uygulamak için kişisel öğrenme stili testi uygulaması yapılır
o Test sonucu, kişinin nasıl bir öğrenme tipine haiz olduğunu ortaya çıkartır.
o Öğretmen, öğrencisiyle daha iyi bir etkileşim kurmaya başlar.
o Sonuç olarak , daha iyi bir öğrenme sistemi başlar.

Öğrenme Pencereleri Nelerdir?

Öğrenme pencereleri, kişinin ders içi ve ders dışı faaliyetleri ile beraber (ders çalışması) öğrenme şeklidir. 4 Çeşittir.

• Bireysel Öğrenme Pencereleri
• Grupla Öğrenme Pencereleri
• Aktarıcı eşliğinde Öğrenme Pencereleri
• Bütünsel Öğrenme Pencereleri

Modelin faydaları Neler?

• Ders, derste öğrenilecek
• Dersi öğrenmeyen öğrenci kalmayacak
• Kaynak kitap uygulaması kesin olarak sonlandırılacak
• Dershane diye bir kavram kalmayacak çünkü bu modelle okullar dershanelerden bile ileri hale gelecek.
• Öğrenciyi, statükocu öğretim sistemi değil yalnızca kişinin özgür iradesi yönlendirecek.
• ÖSS ve benzeri sınavlara hazırlanmak daha kolay olacak. (Gerçi ÖSS er yada geç kaldırılacaktır.)
• Kişi, belki de daha önce “yapamam” dediği be kendini başarısız gördüğü alanda başarlı olabilecek.
• Bu model, öğrencinin psikolojik sürecine olumlu katkı sağlayacak.
• Görsel ağırlıklı ve uygulamalı eğitim olacak
• Her öğrenciyle eşit ilgilenme

Başarı Nasıl Değerlendirilecek?

Akıllı Ölçme ve Değerlendirme Sistemi (AKORD) ile başarı ölçülecek.

Modeli niye Hayata Geçirmeliyiz?

• Her yıl sıfır çekenlerin sayısındaki artılın önünü kesmek
• Ezberci eğitime son vermek
• Herkesin, eşitçe eğitim alması
• Yeteneklerin ön plana çıkması
• Kişinin psikolojik yönünü de baz alan eğitim sisteminin başarılı olmamasının mümkün olmaması
• Görsel ağırlıklı ve uygulamalı eğitim olması
• Dershane, ek kaynak uygulaması, özel hoca gibi öğrencinin ailesinin cebini yakan durumlara son verme ( Bu sözlerime kızanlar olacaktır , ama bu blogun tarafı bellidir.Tarafımız, vatandaşımızın yanında olmaktır.)

Türkiye’de nerelerde uygulanıyor bu model?

Bazı özel okul ve özel dershanelerde uygulanmaya başladı.

Sonuç olarak eğitim ve öğretimimizin ne kadar öneme haiz olduğunu Büyük Öndermiz Mustafa Kemal Atatürk’ün sözüyle tamamlayalım:“Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.”

Genç Yaşta ilim öğrenen kaya üzerine oyma yapan,
ihtiyarlığında ilim öğrenmeye çalışansa
su üstünde yazı yazan gibidir.
Hz Muhammed (sav)

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Gerçekten çok güzel bir yazı olmuş. Eğitim sistemimizin sağlıklı işlemeyişinden dolayı zaten bu haldeyiz öyle değil mi? Son yıllarda milli gelirden eğitime ayrılan bütçenin artması çok sevindirici bir olay. Çocuklarımızı, gençlerimizi Atatürk'ün çizdiği muassır medeniyetler seviyesine ulaşabilmesi için eğitime büyük bir katkı yapılması şart diye düşünüyorum."Kişiye Özgü Eğitim Modeline" ise bayıldım. Daha önce bi web sayfasında daha okumuştum, fakat karmaşık gelmişti.Sen, çok iyi özetleyip bizlere sunmuşsun canım benim. Kendine çok iyi bak. Hayatta daima mutlu ol!

Adsız dedi ki...

Şükür kavuşturana bomba gibi bir yazıyla dönmüşsün bloga abi. Yazın gerçekten çok önemli noktalara vurgu yapıyor. Keşke, yalnızca özel okullar ve özel dershanelere değil devlet okullarında da kişiye özgü eğitim modeli uygulansa

Adsız dedi ki...

Süper bi yazı eline sağlık iyi bayramlar dileklerimle...

Adsız dedi ki...

Canım harikasın ya! Keşke Ankaradakilerde bunun farkında olabilse ve Türkiye'de her şey daha güzel olabilse!

Adsız dedi ki...

Türkiye'nin gündemini takip etmekte çok başarılısın.(!)

Adsız dedi ki...

işte Türkiye'nin gerçek gündemi bu. Eğitim ve öğretim gerçekten Türkiye'nin kanayan yarası bir an önce daha modern ve etkin olması gerekir.Bu noktayı vurguladığınız için size çok teşekkür ederim

Adsız dedi ki...

Aşkım benim ya süpersin.

Adsız dedi ki...

YENİ YAZIIIIIIIIII BEKLİYORUZ!!!

Arşiv